Tally-Ho interviewt Floortje Dessing

Interview Floortje Dessing

Tally-Ho interviewt Floortje Dessing

Tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week hebben wij een exclusief interview gehad met
Floortje Dessing, mede-eigenaar van Kuyichi.

"Wat ik heel leuk vind aan Tally-Ho is dat jullie een winkel zijn die langzaam opschuift naar duurzaamheid, puur uit bevlogenheid en niet omdat het een trend is, zo ervaar ik het. Echt een voorbeeld winkel!" 

 

 

Hi Floortje! Wat fijn dat je tijd voor ons wilde vrijmaken om met ons te praten over duurzaamheid van kleding.
Kende je Tally-Ho al?

Ik vind het erg leuk om over dit ontwerp te praten dus hier maak ik graag tijd voor vrij. Natuurlijk ken ik Tally-Ho! Onze winkels zitten vlakbij elkaar in de straat in Amsterdam en jullie kopen Kuyichi bij ons in. Werken jullie al lang bij Tally-Ho?

 

Wij werken al een langere tijd voor Tally-Ho. Super leuk dat we nu bij elkaar in de straat zitten met de winkels. Ben je al eens in onze winkel in Amsterdam geweest?

Nee, ik mis echt van alles. Heel veel vrienden vragen of ik bij hun langs kom en dan zeg ik; ‘ja, ja ik kom, maar dan kom ik helemaal niet haha.’Ik ben gewoon veel te druk. Ik ben net bezig een eigen productiebedrijf op te zetten en ik ben ook bezig met twee programma’s. Ik kom dus eigenlijk nergens aan toe, maar als ik weer in de buurt ben loop ik zeker bij jullie naar binnen!

 

Tally-Ho wil elk jaar 10% duurzamer worden, zowel in de winkels als achter de schermen. Hoe doen jullie dat in jullie eigen winkel, Nukuhiva?

Fantastisch, als de hele wereld dat zou doen! Vanuit een retailer en de consument moet dit gevoel komen om het te kunnen realiseren. Wij doen hier ook zeker aan mee. Dit doen wij onder andere door een speciaal verlichtingsplan en duurzame verf. Wel grappig, we hadden laatst een bedrijfsuitje en iedereen bestelde vegetarisch. We zijn er dus soms ook onbewust allemaal mee bezig. Het zit dus ook in het DNA van de mensen die bij ons werken.

Wat ik heel leuk vind aan Tally-Ho is dat jullie een winkel zijn die langzaam opschuift naar duurzaamheid, puur uit bevlogenheid en niet omdat het een trend is, zo ervaar ik het. Echt een voorbeeld winkel. Het voelt heel goed dat een winkel uit eigen beweging denkt van hé dat vind ik tof, duurzaamheid en zich daar ook echt in gaat verdiepen.

 

Jullie hebben op dit moment twee eigen winkels en nu ook een eigen jeans merk, NUKU. Kun je daar iets over vertellen?

Ja leuk he! Het is een jeans collectie met eigen ontwerpen. Peter, Guido en Björn doen dit. Zij zijn echte jeans mannen en weten hier echt alles van. Met deze mannen vorm ik nu het team Kuyichi. Ik doe natuurlijk heel veel verschillende dingen, dit kan alleen maar als ik met mensen werkt die echt verstand hebben van zaken. Op sociaal en milieu niveau willen wij dat iedereen die meewerkt aan onze productie gelijk behandeld wordt.

 

Is dat één van de redenen waarom je in Kuyichi bent gestapt?

Ja, het merk ging ter ziele. Dit kwam door verkeerde investeringen en beslissingen. Ik heb het merk vanaf het begin gedragen. Ik sta erachter, fair trade vind ik erg belangrijk. Je wilt niet dat je eigen kind de kleding maakt die jij draagt, dus ook niet een kind in een derdewereldland. Ik vind het een wonder waarom mensen zonder schuldgevoel met tassen vol van een grote winkelketen naar buiten lopen. Een jeans kopen voor €29 dat kan niet. Iemand wordt hiervoor uitgebuit. In dat opzicht is de film: ‘The True Costs’ echt een aanrader om te gaan kijken. Ik vind dat deze film wat mij betreft verplicht moet worden op alle basisscholen. In deze film tonen zij op welke manier kleding wordt gemaakt en dat dit niet altijd de goede manier is.

 

Zoals je eerder aangaf, ging het met Kuyichi niet zo goed. Wilde je je naam er wel aan hangen?

Kuyichi heeft een trouwe fan base, het zijn fijne jeans. Door deze mensen hebben wij de naam gehouden.

 

Waarom hebben jullie nu een kleinere collectie dan voorheen?

Wij hebben op dit moment niet meer capaciteit om de collectie uit te breiden. Mijn rol is heel klein, ik ben meer van de PR, interviews en ik draag het op tv. Björn en Peter zijn het hart van Kuyichi. Het was een merk met veel wisselende collecties, wat niet echt duurzaam is. We hebben nu een kleine collectie met vaste items die we in grote aantallen maken. Een goed basis stuk is onverwoestbaar. In Pakistan wordt nu een deel van de collectie gemaakt, hier ben ik ook samen met Peter naartoe geweest.

 

Waarom hebben jullie gekozen voor Pakistan?

Er zijn veel misstanden over het land, het Fair Wear Foundation is daar niet actief. Toch hebben wij voor dit land gekozen omdat je initiatieven waar ze duurzaam proberen te produceren ook moet ondersteunen. Hierdoor creëer je ook werkgelegenheid. Een ander deel van de collectie produceren wij in Italië.

 

Ben je zelf ook bewust?

Ja, maar ik ben natuurlijk zelf de hoofdschuldige omdat ik zoveel vlieg. Wat ik kan doen doe ik. Ik zeg altijd maar; ‘ik eet geen vlees en ik heb geen kinderen.’ Ik probeer mijn reizen zoveel mogelijk zinvol te laten zijn en bewustwording te creëren.

 

Doe je inspiratie op voor Kuyichi tijdens je reizen?

Nee niet echt, in de binnenlanden zie ik niet een bepaald element en vertaal dit naar een shirt. Nederland loopt al best voorop en de echte dingen worden opgepikt uit de grote steden. Ik ben niet van het ontwerpen en het stylen. Het is net als tekenen: je kunt het of je kunt het niet. Ik ben creatief, ik kan mensen verbinden en de goede mensen bij elkaar brengen. Het ontwerpen zelf is niet aan mij besteed.

 

Wat zou je nog met Kuyichi willen bereiken ook met betrekking op duurzaamheid?

Het merk moet groter worden en een echt een jeans merk zijn. Over 5 jaar wil ik dat veel mensen weten dat Kuyichi duurzaam produceert en de mensen in de productie keten eerlijk worden behandeld en betaald.

Bedrijven moeten bij zichzelf gaan denken: Hoe zit het eigenlijk met de kleding die ik maak/ verkoop? Wil ik eigenlijk wel mee werken aan een product die op een bepaalde manier wordt gemaakt? Ik heb goede hoop dat iedereen steeds bewuster  aan het worden is. De jonge generatie van het moment denkt steeds vaker na over het milieu. Het is onze planeet, we moeten er met z’n allen aan gaan werken. Als het maar van binnenuit komt. Klein of groot dat maakt niet uit.

 

Hoe lang wil je nog doorgaan met Kuyichi?

Ik hoop zo lang mogelijk! Ik wil gewoon verbonden blijven met het merk omdat ik dol ben op Peter en Bjorn en ik heel erg achter het merk sta. Ik ga denk ik een kleinere rol aannemen zodat er andere mensen in het bedrijf kunnen stappen om het nog meer te laten groeien. Met mensen die zich er fulltime op kunnen richten.

 

Leuk dat je je zo verbonden voelt met het merk. Heb je naast Kuyichi en je reis programma’s nog verdere ambities?

Ik ben net een eigen productiemaatschappij begonnen voor mijn programma; Floortje naar het einde van de wereld. Ik zou nog veel meer programma’s en documentaires willen maken en daar mooie onderwerpen aan willen hangen zoals de vluchtelingen. Daarnaast ben ik ook net met een stel vrienden een duurzame camping begonnen in Drenthe!

 

Je doet dus eigenlijk super veel tegelijk?!

Ja dat klopt! Ik vind het leuk om met verschillende dingen bezig te zijn. Ook hiervoor geldt weer het mantra; doe het met mensen die heel goed zijn.

 

Op welke plek zou je oud willen worden?

Daar ben ik vaak mee bezig. Een plek waar de zon schijnt, in ieder geval veel vaker dan in Nederland. Maar ik kan Nederland niet loslaten. Ik heb hier mijn familie en vrienden. Ik denk dat het dan twee thuis basissen worden: waarvan één in Nederland en nog ergens met vrienden waar ik dicht bij zee zit, buiten, natuur, gezelligheid. Lekker blijven zwerven, dat vind ik het leukste.

 

En hoe leuk! Wij hebben dit mooie duurzame merk ook in onze collectie, klik op onderstaande button!

6 januari 2020